Сходно члану 80 Закона о државној управи
Сходно члану 80 Закона о државној управи и члана 12 Уредбе о избору представника невладиних организација у радна тијела органа државне управе и спровођењу јавне расправе у припреми закона и стратегија у вези члана 32а Закона о невладиних организација, Министарство за људска и мањинска права је дана 17.јула 2018. Године објавило Јавни позив[1] за консултовање са заинтересованим невладиним организацијама који се баве заштитом лица са инвалидитетом за консултације у циљу сачињавања Секторске анализе за утврђивање приједлога приоритетних области од јавног интереса и потребних средстава за финансирање пројеката и програма невладиних организација у области заштите лица са инвалидитетом од дискриминације и промоцију једнакости.
Консултације су реализоване у период од петнаест дана (почев од 17. јула до 01. августа 2018. године) у оквиру којих је дана 20.јула 2018. године са почетком у 10.00х, у Министарству за људска и мањинска права одржан консултативни састанак са представницима следећих невладиних организација:
- НВО Удружење младих са хендикепом Црне Горе –Анђела Радовановић;
- Културни Центар „ Хомер“ –Ивана Перуничић;
- „Фондација Рука пријатељства“-Дејвид Сејдовић.
Представници невладиних организација су поздравили искорак у односу на предходну годину у смислу повећања минималног и максималани износ по пројектима као и укупног буџета.
Представница Удружења младих је предложила да се запажања и препоруке Комитета УН посебно нагласе у секторској анализи уз напомену да ће и писмено доставити своје предлоге и коментаре.
ИИ ПРЕДЛОЗИ, СУГЕСТИЈЕ И КОМЕНТАРИ ДОСТАВЉЕНИ ПИСАНИМ ПУТЕМ
НВО Удружење младих са хендикепом Црне Горе је дана 26.07.2018. године, е –мејлом доставило коментаре на Нацрт секторске анализе у области заштите лица са инвалидитетом од дискриминације и промоцију једнакости у којима предлажу да се у овом Нацрту препознају и наведу све препоруке Закључних разматрања Комитета УН за права лица са инвалидитетом из надлежности овог Министарства посебно у вези са следећим члановима, те сходно томе дефинишу и као стратешке циљеве и оправдане активности :
- 5. (а) Предузме мјере подизања свијести да охрабри особе с инвалидитетом да пријаве дискриминацију, осигура њихов приступ приступачним информацијама о правима из Конвенције и доступним мјерама за подношење притужби; (б) Тренира надлежне појединце, посебно службенике задужене за спровођење закона и припаднике судства о Конвенцији и
како да адекватно управљају притужбама за дискриминацију на основу инвалидитета; (ц) Ојача напоре да спријечи и третира интерсекторску дискриминацију са којом се суочавају особе с инвалидитетом из мањинских група, са посебним нагласком на дјецу и да осигура да имају једнак приступ свим правима гарантованим
Конвенцијом; (д) Осигура да је свака процедура процјене у складу с Конвенцијом и да не доводи до дискриминаторног третмана, као и да укине употребу различитих дефиниција инвалидитета и понижавајуће терминологије и да умјесто тога користи приступ заснован на људским правима; и (е) Усвоји и примјењује концепт разумних адаптација са ефективним санкцијама да би обезбиједила да се одбијање разумних адаптација третира као дискриминација на основу инвалидитета.
- 6. а) Опредијели довољна средства за истраживање и прикупљање података о женама и дјевојчицама с инвалидитетом, по узрасту, географском подручју, врсти оштећења, породичном статусу и мјесту пребивалишта (институција или брига у заједници); (б) Укључи перспективу инвалидитета у легислативу, политике и програме о родној равноправности, као и гендерну перспективу у легислативу и политике у области инвалидитета и да развије специјалне политике за жене с инвалидитетом; (ц) Спријечи и бори се против вишеструке и интерсекторске дискриминације с којом се суочавају жене и дјевојчице с инвалидитетом, са посебним фокусом на приступ правди, заштиту од насиља и злоупотребе, образовање, здравствену заштиту и запошљавање; и (д) Да укључи перспективу инвалидитета у све законе, политике и програме о заштити од насиља, злоупотребе и експлоатације, да предузме мјере подизања свијсести да би оснажила жене и дјевојчице с инвалидитетом да пријаве све облике узнемиравања и насиља којима су биле изложене, да осигура њихов приступ приступачним информацијама и адекватним севисима подршке за жртве, укључујући и локални ниво и да адекватно казни починиоце;
Чл. 8. (а) Обезбиједи тренинг за јавне и приватне медије о Конвенцији, с посебним освртом на приступ инвалидитету заснован на људским правима и оснажи приказивање позитивне слике о особама с инвалидитетом, њиховим правима и доприносу друштву, с циљем елиминације негативних стереотипа и предрасуда о особама с инвалидитетом; и (б) Предузме ефетивне кораке да укључи обавезне елементе права особа с инвалидитетом с посебним фокусом на приступачност и универзални дизајн у курикулуме за студенте архитектуре и грађевине;
Чл. 29. а) Пружи свим особама с инвалидитетом право гласа и кандидовања на изборима; и (б) Осигура неометен физички приступ гласању, обезбиједи механизме да осигура тајност гласања без обзира на врсту инвалидитета и доступност осталих изборних материјала као што су информације у приступачним форматима у складу са Општим коментаром бр. 2 о приступачности.
Одговор обрађивача:
Предлог Удружења младих са хендикепом се дјелимичмо прихвата, на начин што се прихватају препоруке из домена надлежности Директората за унапређење и заштиту људских права и слобода у Министарству за људска и мањинска права, и исте разрађују кроз стратешке циљеве и активности. Удијелу који није у складу са надлежностима наведеног директората, коментари Удружења младих са хендикепом Црне Горе се не прихватају.
[1] хттп://www.ммп.гов.ме/вијести/189086/Јавни-позив-Секторска-анализа.хтмл