Често постављена питања
Гдје да пронадјем упутства за коришћење портала?
Упутства за коришћење Портала еУправе Црне Горе можете пронаћи на страници Помоћ.
Како да се региструјем?
На Порталу еУправа можете се регистровати помоћу Ваше е – маил адресе одласком на страну Регистрација. По успјешном регистровању добићете на Вашу е – маил адресу поруку са линком преко кога ћете извршити верификацију и активацију Вашег налога на Порталу. Уколико посједујете електронски цертификат, није потребно да се региструјете, већ можете директно отићи на страну Пријава.
Портал подржава слиједеће категорије корисника:
- Анонимни корисници – корисници који приступају Порталу анонимно, без претходне регистрације;
- Корисници регистровани маил-ом - корисници који приступају Порталу региструјући се маил адресом, без употребе квалификованих и важећих цертификата;
- Регистровани корисници – корисници који се на Портал пријављују помоћу квалификованих и важећих дигиталних цертификата.
Анонимним корисницима Портал омогућава коришћење услуга државне управе на нивоу информација о процедурама, контакт податке за реализацију процедура и остале неопходне информације о институцијама, као и све информације од јавног значаја које имају карактер слободног приступа. Ови корисници приступају Порталу као било ком информативном wеб сајту и користе га на том нивоу.
Корисницима регистрованим маил-ом Портал омогућава коришћење услуга државне управе, поред добијања информација, на нивоу подношења захтјева за услуге које не требају дигитално потписивање.
Регистровани корисници могу бити физичка лица, правна лица и запослени у јавној управи који користе услуге Портала као и овлашћени службеници надлежних институција (запослени у јавним институцијама) задужени за креирање услуга и пружање услуга на порталу еУправа.
Регистровани корисници се пријављују преко квалификованих дигиталних цертификата које је издало неко од регистрованих цертификационих тијела (ЦА) у Црној Гори. Портал еУправа мора да подржава коришћење свих важећих квалификованих дигиталних цертификата у тренутку завршетка пројекта. За регистроване кориснике Портал препознаје ком типу корисника припадају (грађанин, привредни субјекат, запослен у јавној управи, орган државне управе) и кориснику додијељује права која он може да оствари на Порталу.
Који су неопходни технички предуслови за коришћење Портала?
Основно полазиште техничких услова јесте коришћење претраживача Интернет Еxплорер верзија 5 и новије, као и Мозилла Фирефоx верзија 2 и новије.
-
За електронско потписивање документа неопходно је инсталирање
ЈАВА плуг-ина;
-
-
Извршавање неких електронских услуга доступно је само корисницима пријављеним са електронским цертификатом, у зависности од потребног степена аутентификације који захтјева орган државне управе који пружа услугу.
-
Предуслов за инсталирање електронског цертификата јесте посједовање УСБ токена на којем је смјештен цертификат. За више информација погледати следећи линк: www.поста.цг.ме.
Шта је електронски цертификат?
Електронски цертификат је електронски документ који издаје Цертификационо тијело. То је електронска потврда којом се потврђује веза између података за провјеру електронског потписа и идентитета потписника. Електронски цертификат може се схватити као дигитални идентификациони документ јер садржи податке о кориснику цертификата као и податке о њиховом издаваоцу.
Пошта Црне Горе је квалификовано Цертификационо тијело у црној Гори и управља инфраструктуром јавних кључева (ПоштаЦГ-ПКИ) за јавне потребе државе Црне Горе. У оквиру Поште ЦГ-ПКИ за потребе давања услуга цертификовања успостављено је цертификационо тијело са само-потписаним цертификатом (Сингле Роотед Цертифицатион Аутхоритy) (ПоштаЦГ-ЦА), које издаје квалификоване цертификате заинтересованим физичким и правним лицима. ПоштаЦГ-ЦА користи једно регистрационо тијело, које ради у саставу Поште Црне Горе ДОО и које је овлашћено за провјеру идентитета корисника у поступцима управљања цертификатима као што су прво издавање цертификата, обнова цертификата, опозив цертификата, за одобравање захтјева за издавање цертификата. Регистрационо тијело прослијеђује одобрене захтјеве оперативном. Цертификати које издаје ПоштаЦГ-ЦА се могу користити за различите намјене у зависности од политике цертификата. Политика цертификата је у сваком издатом корисничком цертификату означена у екстензији цертифицатеПолициес у складу са спецификацијом у РФЦ-у (Интернет X.509 Публиц Кеy Инфраструцтуре Цертифицате анд Цертифицате Ревоцатион Лист (ЦРЛ) Профиле). Цертификати које издаје ПоштаЦГ-ЦА се могу користити за различите намјене у зависности од политике цертификата. Политика цертификата је у сваком издатом корисничком цертификату означена у екстензији цертифицатеПолициес у складу са спецификацијом у РФЦ-у (Интернет X.509 Публиц Кеy Инфраструцтуре Цертифицате анд Цертифицате Ревоцатион Лист (ЦРЛ) Профиле). Цертификате издате од стране ПоштаЦГ-ЦА је дозвољено користити за верификацију дигиталног потписа, верификацију идентитета и обезбјеђивање повјерљивости података.
Како учествовати у јавним расправама?
Учешће у јавној расправи је могуће за све кориснике који се пријаве на портал еУправа. На страници Јавне расправе сви заинтересовани могу слати коментаре, сугестије и прилагати документе у вези са предметом јавне расправе, која је покренута. Иницијатор јавне расправе задржава право да не објави у цјелини или дјелимично коментаре који нијесу у вези са предметом јавне расправе.
Јавне расправе могу иницирати само пријављени корисници портала еУправа којима је то омогућено, након обраћања администратору портала путем Контакта.